51 elevi din clasa a XII -a de la Colegiul Național „Ion Maiorescu”, Giurgiu, au experimentat timp de o zi statutul de angajat într-o instituție, aflând mai multe informații despre profesii chiar de la cei care le practică. Astfel, aceștia au mers în datele de: 18.04.2016, la Judecătoria și Tribunalul Giurgiu; 19.04.2016, la Direcția Județeană a Arhivelor Naționale, 20.04.2016, la Penitenciarul Giurgiu. Coordonatorul local al activității a fost doamna profesoară, Bălan Floarea. Pentru derularea activității a fost încheiat un parteneriat cu Junior Achievement România, organizație non-profit, ce are drept misiune dezvoltarea în România a programelor internaționale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate și viață activă și dezvoltarea abilităților pentru viață. JA are, la rândul său, un parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și beneficiază de susținerea financiară a comunității de afaceri.
În cadrul programului internațional Job Shadow Day, derulat de Junior Achievement (JA) România și școlile partenere, tinerii au ales profesioniștii din diverse domenii pe care i-au urmărit „ din umbră”, în funcție de meseriile pe care doresc să le practice ca adulți. Acest program educațional de orientare profesională este format dintr-o serie de evenimente locale și naționale, desfășurate în săptămâna „Școala Altfel” (18 – 22 aprilie), implicând atât elevii din clasele 0 – X, care merg la locul de muncă al părinților, cât și elevii din clasele terminale de liceu, care merg în shadowing la companii și instituții locale. Toate acestea au scopul de a stimula curiozitatea tinerilor, de a îi motiva să învețe mai bine și să aplice ceea ce știu în comunitățile lor, sprijinind astfel dezvoltarea locală a acestora.
Programul Job Shadow Day este implementat de 14 ani în România. Prin intermediul acestuia, elevilor li se oferă oportunitatea de a intra în contact cu mediul unui loc de muncă pentru a înțelege mai bine meseria, sarcinile, responsabilitățile, dar și abilitățile și competențele de care au nevoie pentru profesia respectivă. De asemenea, ei observă cum se defășoară o zi de lucru obișnuită și cum trebuie să se pregătească pentru acea meserie.
Tinerii descoperă noi opțiuni de carieră și află cum pot răspunde la unele dintre cele mai grele întrebări: „Ce vreau să devin după ce termin școala?”, „Unde vreau să lucrez?”, „Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?”.
Pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări, elevii trebuie sprijiniți să înțeleagă ce fel de meserie le-ar putea aduce satisfacție și să ia contact încă din şcoală cu mediul profesional în care doresc să pătrundă.
În acest an școlar, la nivel național, peste 16000 de elevi și peste 550 de cadre didactice derulează activități de consiliere și orientare profesională, beneficiind de materiale educaționale gratuite (Manualul Profesorului Job Shadow, Manualul Elevului Job Shadow, materiale auxiliare) oferite de Junior Achievement România.
Elevii colegiului care au participat la Job Shadow au fost încântati de felul cum li s-a prezentat activitatea institutiilor vizitate, de răspunsurile pe care le-au primit la întrebările pe care le-au pus. De asemenea şi-au clarificat multe aspecte legate de etapele pe care trebuie să le parcurgă pentru a ajunge să profeseze meseria respectivă,despre responsabilitatea şi rigoarea necesare practicării acestor meserii.